Σε παραγωγική λειτουργία τέθηκε η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2015
Η ανακοίνωση από την ΔΗΛΕΔ
05.04.2016: Έναρξη εφαρμογής υποβολής δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (Δ.ΗΛΕ.Δ/Γ.Γ.Δ.Ε)
Aπό την 1η Ιουλίου τίθεται σε εφαρμογή το σχέδιο της κυβέρνησης για τις αποδείξεις μέσω πλαστικού χρήματος, με τις οποίες θα «χτίζεται» το αφορολόγητο όριο. Ολες οι αλλαγές θα συμπεριληφθούν σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις προσεχείς ημέρες στη Βουλή, στο οποίο θα προστεθούν και διατάξεις για τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, οι συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων θα γίνονται με ηλεκτρονικό τρόπο για ποσά άνω των 50 ευρώ (σύμφωνα με την τελευταία πρόταση), ενώ οι καταναλωτές θα πληρώνουν υποχρεωτικά με κάρτα για ποσά άνω των 500 ευρώ (από 1.500 ευρώ που είναι σήμερα).
Κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου, η εφορία θα κάνει δεκτές και τις αποδείξεις που έχουν πληρωθεί με μετρητά, ενώ από το 2017 θα γίνονται αποδεκτές μόνον όσες δαπάνες έχουν πραγματοποιηθεί μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων. Ειδικότερα και σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης:
1. Αποδείξεις
• Μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες πρέπει να συλλέγουν αποδείξεις για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου. Διαφορετικά θα χάνουν το αφορολόγητο όριο.
• Από την 1η Ιουλίου 2016 η εφορία θα κάνει δεκτές μόνον όσες αποδείξεις προέρχονται από συναλλαγές με ηλεκτρονικό τρόπο (με χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών, e-banking). Ειδικά για το 2016 θα γίνουν αποδεκτές από την εφορία και οι αποδείξεις του πρώτου εξαμήνου του έτους που καταβλήθηκαν με μετρητά.
• Από το 2017, για να έχει κάποιος το όφελος του αφορολόγητου ορίου, θα πρέπει οι συναλλαγές του να έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.
• Ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, η εφορία θα ζητάει συγκεκριμένο ύψος αποδείξεων. Δηλαδή για τις τέσσερις κατηγορίες αφορολογήτου που ισχύουν σήμερα –8.636 για φορολογούμενο χωρίς παιδιά, 8.863 ευρώ για φορολογούμενο με ένα παιδί, 9.090 ευρώ για φορολογούμενο με δύο παιδιά και 9.545 ευρώ για φορολογούμενο με τρία παιδιά και πάνω– θα ζητούνται αποδείξεις που θα ανέρχονται στο 10% του εισοδήματός τους. Για ετήσιο εισόδημα 15.000 ευρώ θα πρέπει να προσκομίζονται αποδείξεις ίσες με το 15% του εισοδήματος. Οσο αυξάνεται το εισόδημα, τόσο θα αυξάνεται και το ποσοστό των αποδείξεων που θα ζητάει η εφορία. Ωστόσο, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει υποχρέωση συλλογής αποδείξεων, καθώς δεν προβλέπεται από κάποιο νόμο, ενδεχομένως για το 2016 να ζητούνται λιγότερες αποδείξεις.
• Στο σχέδιο νόμου θα προστεθεί διάταξη στην οποία θα αναφέρεται ότι με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθορίζονται τα κίνητρα στους φορολογουμένους, με στόχο να επεκταθεί η χρήση του πλαστικού χρήματος. Τα κίνητρα θα καθορίζονται σε ετήσια βάση από τον υπουργό Οικονομικών και θα προβλέπουν κληρώσεις δώρων (αυτοκίνητα, ταξίδια κ.λ.π.) καθώς και ακινήτων.
• Για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται με πλαστικό χρήμα οι φορολογούμενοι δεν χρειάζεται να διακρατούν τις αποδείξεις στο σπίτι τους. Οι τράπεζες θα αποστέλλουν στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων το σύνολο των δαπανών που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών που είναι στο όνομά τους.
• Ολες οι αποδείξεις που συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι (πλην ΔΕΚΟ) θα γίνονται αποδεκτές από την εφορία. Από το 2017 οι συναλλαγές των φορολογουμένων με ιατρικά κέντρα, γιατρούς, αλλά και η δαπάνη φαρμάκων θα γίνεται μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών. Σε διαφορετική περίπτωση, θα απορρίπτονται από την εφορία και θα χάνουν την έκπτωση που προβλέπει ο νόμος.
• Οι συναλλαγές των πολιτών με καταστήματα λιανικής για αγορές άνω των 500 ευρώ θα γίνονται υποχρεωτικά με πλαστικό χρήμα.
2. Επιχειρήσεις
• Οι μεταξύ των επιχειρήσεων συναλλαγές θα γίνονται από την 1η Ιουλίου με χρεωστικές, πιστωτικές ή e-banking για ποσά άνω των 50 ευρώ.
• Από την 1η Ιουλίου όλες οι νέες επιχειρήσεις που θα ανοίξουν θα πρέπει υποχρεωτικά να έχουν τα μηχανάκια POS.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, η φιλοσοφία της κυβέρνησης γύρω από το θέμα ηλεκτρονικής πληρωμής κινείται σε τέσσερις άξονες:
α) Παροχή κινήτρων σε καταναλωτές και επιχειρήσεις για την υιοθέτηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
β) Καθιέρωση των ηλεκτρονικών πληρωμών σε διαδικασίες του Δημοσίου που λειτουργούσαν μέχρι σήμερα με έναν απαρχαιωμένο και γραφειοκρατικό τρόπο.
γ) Θέσπιση κατάλληλου πλαισίου στον ιδιωτικό τομέα ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον καταναλωτή (εφόσον το επιθυμεί) να πληρώνει με ηλεκτρονικά μέσα.
δ) Ο έλεγχος και η διασφάλιση των συναλλαγών, μέσα από διαδικασίες διασταυρώσεων, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και βεβαίως την αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Πηγή: www.kathimerini.gr
Bαρύ φορολογικό πακέτο αξίας 3,6 δισ. ευρώ που θα πλήξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα από την 1η Ιουνίου.
Μετά την ψήφιση και των αυξήσεων στους έμμεσους φόρους (ύψους 1,8 δισ. ευρώ) οι φορολογούμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με νέα φοροκαταιγίδα, ενώ το «στοίχημα» για την κυβέρνηση είναι αν θα αποδώσουν τα νέα εισπρακτικά μέτρα, την ώρα που τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έχουν εκτιναχθεί στα 88 δισ. ευρώ και η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει εξαντληθεί.
Η αρχή θα γίνει με την αύξηση του ΦΠΑ στο 24% από 23% από την 1η Ιουνίου, που θα φέρει «κύμα» ανατιμήσεων σε εκατοντάδες αγαθά και υπηρεσίες καθώς και στην εστίαση.
Ακολουθεί η νέα παρακράτηση φόρου για τους μισθωτούς και συνταξιούχους που από το τέλος Ιουνίου θα δουν τις μηνιαίες αποδοχές τους να μειώνονται. Ο νέος φόρος θα παρακρατηθεί αυτόματα από τον μισθό και τη σύνταξη. Τον Ιούλιο οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος που θα προκύψει με την εκκαθάριση των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένο φόρο για τα εισοδήματα που απέκτησαν το 2015 λόγω της αύξησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ και της αύξησης της προκαταβολής φόρου στο 75% για τους ελεύθερους επαγγελματίες και για τους αγρότες.
Αμέσως μετά έρχεται ο νέος «λογαριασμός» του ΕΝΦΙΑ, ο οποίος θα είναι αυξημένος για περισσότερους από 600.000 ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και για τις επιχειρήσεις.
Το παζλ των φετινών φορολογικών επιβαρύνσεων συμπληρώνουν ο διπλασιασμός του φόρου στην μπίρα, η επιβολή τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, η κατάργηση της έκπτωσης 30% ΦΠΑ σε 11 νησιά, η αύξηση του τέλους ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα λιανικής αξίας άνω των 14.000 ευρώ, ενώ από τον Οκτώβριο ακριβαίνει και το πετρέλαιο θέρμανσης.
Με τις αλλαγές που έγιναν την τελευταία στιγμή, αυξάνεται από το 30% στο 35% η συμμετοχή του Δημοσίου στα μεικτά κέρδη των εταιρειών τυχερών παιχνιδιών (αναδρομικά από 1/1/2016) και περιορίζονται στο 50% τα πρόστιμα για την υποβολή αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 ετών 2010 και επόμενων.
Ιούνιος 2016
Οκτώβριος 2016
Αυξάνεται από 230 ευρώ το χιλιόλιτρο σε 280 ευρώ/χιλιόλιτρο, δηλαδή 4 λεπτά το λίτρο ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και την κηροζίνη θέρμανσης ο συντελεστής ΕΦΚ.
Αγρότες
Φοροπαγίδα αποτελεί για περισσότερους από 350.000 αγρότες ο αυστηρότερος ορισμός για τους κατ΄ κύριο επάγγελμα αγρότη. Η αύξηση του ποσοστού από το 30% στο 50% του συνολικού εισοδήματος που θα πρέπει να έχει κάποιος για να θεωρείται κατ΄ επάγγελμα αγρότης θα έχει ως αποτέλεσμα να χάσουν την έκπτωση φόρου των 1.900 - 2.100 ευρώ εκατοντάδες χιλιάδες αγρότες. Οι φορολογούμενοι θα φορολογούνται πλέον με συντελεστή αυξημένο από το 13% στο 22%, από το πρώτο ευρώ του εισοδήματός τους από τις αγροτικές δραστηριότητες, καθώς δεν θα ισχύουν οι εκπτώσεις φόρου των 1.900-2.100 ευρώ, οι οποίες παρέχουν αφορολόγητα όρια από 8.636 έως 9.545 ευρώ.
Ιανουάριος 2017
Ιανουάριος 2018
Επιβάλλεται φόρος στη διανυκτέρευση από 0,5 ευρώ έως 4 ευρώ. Ο «Φόρος Διαμονής» επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση του δωματίου, σουίτας, διαμερίσματος ή ενιαίας κατοικίας:
α. Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα ως εξής:
β. Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια διαμερίσματα ως εξής:
πηγη : imerisia.gr
Σε παραγωγική λειτουργία τέθηκε η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2015
Η ανακοίνωση από την ΔΗΛΕΔ
05.04.2016: Έναρξη εφαρμογής υποβολής δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (Δ.ΗΛΕ.Δ/Γ.Γ.Δ.Ε)
Πηγή: Taxheaven © Δείτε περισσότερα http://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/28568
Πρωταθλήτρια σε όλους τους φόρους και τις κρατήσεις που πλήττουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων έχει καταστεί η Ελλάδα μετά και τις νέες αυξήσεις που προετοιμάζονται στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης.
Το 2016 φέρνει αύξηση στη φορολόγηση των εταιρικών κερδών από το 26% στο 29%, αύξηση των εργοδοτικών εισφορών κατά μία ποσοστιαία μονάδα (αν δεν αλλάξει κάτι στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, που θα ξεκινήσει εκ νέου στις 2 Απριλίου), αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών από το 10% που είναι σήμερα στο 15%, αλλά και αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης, μέτρο που επίσης πλήττει τους επενδυτές, καθώς η εισφορά επιβάλλεται και επί των μερισμάτων.
Οπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία, και πριν από τις επικείμενες αυξήσεις των συντελεστών, η Ελλάδα είχε αναρριχηθεί σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο τόσο των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης όσο και των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ.
Μετά και τις νέες αυξήσεις, όμως, η χώρα θα γίνει ακόμη πιο «αφιλόξενη» για τους υποψήφιους επενδυτές, τη στιγμή μάλιστα που όλοι οι φορείς εντός και εκτός Ελλάδας επισημαίνουν την αναγκαιότητα αύξησης των ιδιωτικών επενδύσεων προκειμένου να επιστρέψει η Ελλάδα στον δρόμο της ανάπτυξης.
Το αποτέλεσμα που προκαλεί το νέο κοκτέιλ των αυξήσεων στους φόρους φαίνεται από το ακόλουθο παράδειγμα: Για μια επιχείρηση που «παρήγαγε» το 2015 κέρδη 100.000 ευρώ θα ισχύσουν τα ακόλουθα:
1 Ο φόρος επί των εταιρικών κερδών θα ανέλθει στα 29.000 ευρώ, ενώ, δεδομένου ότι η προκαταβολή φόρου για τα κέρδη της επόμενης χρονιάς έχει αυξηθεί από πέρυσι στο 100%, επιπλέον 29.000 ευρώ θα προστεθούν για την προπληρωμή του φόρου του 2016 (αντίστοιχα αφαιρείται η προκαταβολή που καταβλήθηκε το 2015, η οποία όμως είναι μικρότερη, καθώς υπολογίστηκε με τον χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή του 26% που ίσχυσε πέρυσι).
2 Από τα 71.000 ευρώ που θα απομείνουν η εταιρεία θα πρέπει να παρακρατήσει φόρο διανεμόμενων κερδών με συντελεστή 15% εφόσον φυσικά προχωρήσει στη διανομή μερίσματος. Στα περσινά μερίσματα ο φόρος επιβλήθηκε με συντελεστή 10%. Ετσι από τα 7.100 ευρώ που ήταν πέρυσι ο φόρος επί των μερισμάτων, φέτος θα αυξηθεί στα 10.650 ευρώ.
3 Από τα 60.350 ευρώ που θα απομείνουν ως μέρισμα στον μέτοχο, θα πρέπει να αφαιρεθεί και η εισφορά αλληλεγγύης, η οποία για τα φετινά εισοδήματα θα υπολογιστεί με κλίμακα η οποία θα προβλέπει συντελεστές από 2,2% έως 10%. Για το συγκεκριμένο ύψος εισοδήματος από μερίσματα αναλογούν πρόσθετοι φόροι 2.830 ευρώ από 2.400 ευρώ, που ήταν πέρυσι. Ετσι το τελικό ποσό που απομένει στον μέτοχο-επενδυτή περιορίζεται στα 57.490 ευρώ, που σημαίνει ότι ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής ξεπερνά το 42,5%.
Πάνω από τον μέσο όρο
Σύμφωνα με την παγκόσμια βάση δεδομένων της KPMG, η Ελλάδα ξεπερνά τους μέσους όρους σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες κρατήσεων:
1 Στον συντελεστή φορολόγησης των επιχειρηματικών κερδών, η Ελλάδα, μετά την αύξηση του συντελεστή στο 29% που θα ισχύσει για πρώτη φορά για τα κέρδη του 2015, ξεπερνά κατά 6,75 ποσοστιαίες μονάδες τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος διαμορφώνεται στο 22,25%. Στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, ο μέσος όρος είναι 24,86% για το 2015, ενώ ο μέσος όρος της Ευρώπης (μαζί με τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε.) πέφτει ακόμη πιο χαμηλά στο 20,12%. Συγκριτικά με το 2010 η Ελλάδα έχει αυξήσει τον συντελεστή φορολόγησης των εταιρικών κερδών κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες (από το 24% στο 29%), ενώ όλοι οι μέσοι όροι έχουν υποχωρήσει (η Ευρώπη από το 21,46% το 2010 στο 20,12% και ο ΟΟΣΑ από το 25,7% στο 22,25%).
2 Στις εργοδοτικές εισφορές, η Ελλάδα είναι επίσης πάνω από τους μέσους όρους και χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί ακόμη το αν θα υπάρξει και νέα αύξηση προκειμένου να μην υπάρξει μείωση των συντάξεων. Αυτή τη στιγμή οι εργοδοτικές εισφορές στην Ελλάδα διαμορφώνονται στο 24,56%, με προοπτική να αυξηθούν περαιτέρω στο 25,56%. Ο μέσος όρος των χωρών-μελών της Ευρώπης διαμορφώνεται στο 22,85% και της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο 23,88%, ενώ οι χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ έχουν μέσο όρο 21,29%.
3 Στην έμμεση φορολογία (ουσιαστικά τον ΦΠΑ), η Ελλάδα ξεπερνά κατά πολύ τον μέσο όρο ήδη από το 2010, καθώς το 23% είναι από τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές διεθνώς. Ο μέσος όρος για την Ευρώπη διαμορφώνεται στο 20,19%, για την Ευρωπαϊκή Ενωση στο 21,61% και για τις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ στο 19,15%.
naftemporiki.gr
Ανοίγουν στις 22/03/2016 σύμφωνα με πληροφορίες του Υπουργείου .Για να αποφύγουμε λάθη και παραλείψεις που ενδεχομένως κοστίσουν σε πρόσθετους φόρους, πρόστιμα και ταλαιπωρία, πριν και κατά τη συμπλήρωση των φετινών δηλώσεων θα πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα τα ακόλουθα σημεία.
Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων
1 Δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος πρέπει να υποβάλουν φέτος υποχρεωτικά όλοι όσοι έχουν κλείσει μέχρι και τις 31-12-2015 το 18ο έτος της ηλικίας τους, εφόσον έχουν να δηλώσουν οποιουδήποτε ύψους πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα. Η υποβολή γίνεται υποχρεωτικά, με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου. Αυτό σημαίνει, ότι δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης τα ενήλικα τέκνα (π.χ. φοιτητές κ.λπ.), που αναγνωρίζονται ως εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου, εφόσον το προηγούμενο έτος απέκτησαν έστω και 0,01 ευρώ εισόδημα (π.χ. από τόκους καταθέσεων)!
2 Από την υποχρέωση να υποβάλουν φορολογική δήλωση απαλλάσσονται μόνο όσοι φορολογούμενοι, αν και έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δεν απέκτησαν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα κατά τη διάρκεια του 2015. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση όσοι το 2015 δεν είχαν καθόλου εισοδήματα ούτε περιουσιακά στοιχεία που να αποτελούν τεκμήρια (κατοικία, αυτοκίνητο κ.λπ.), εφόσον φιλοξενήθηκαν σε σπίτια γονέων, άλλων συγγενών ή φίλων.
3 Οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν κάνει έναρξη επιτηδεύματος υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος σε κάθε περίπτωση.
4 Φέτος, για πρώτη φορά επιτρέπεται να υποβάλουν κοινή φορολογική δήλωση και τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνα συμβίωσης, είτε είναι ετερόφυλα είτε ομόφυλα. Ως εκ τούτου τα ζευγάρια αυτά εξισώνονται με τα έγγαμα ανδρόγυνα όσον αφορά τα δικαιώματα φοροαπαλλαγών και λήψης κοινωνικών επιδομάτων. Προκειμένου να εξυπηρετηθούν και τα ζευγάρια αυτά στη συμπλήρωση κοινής δήλωσης, στη στήλη στην οποία δηλώνει κάθε χρόνο τα εισοδήματά της η σύζυγος του υπόχρεου φορολογούμενου παρέχεται από φέτος η δυνατότητα να συμπληρώνει τα απαιτούμενα στοιχεία και η γυναίκα που έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με άνδρα και ο ένας εκ των δύο συντρόφων ιδίου φύλου που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης.
5 Οι σύζυγοι και όσοι έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης υποβάλλουν χωριστή φορολογική δήλωση, ο καθένας για τα εισοδήματά του, εφόσον έχει διακοπεί η συμβίωση κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης ή ο ένας από τους δύο συζύγους ή συντρόφους είναι σε κατάσταση πτώχευσης ή έχει υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση. Το βάρος της απόδειξης για τη διακοπή φέρει ο φορολογούμενος. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η ενημέρωση του Τμήματος ή Γραφείου Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της αρμόδιας ΔΟΥ με τις παραπάνω μεταβολές.
6 Οι δηλώσεις των αποβιωσάντων υποβάλλονται αποκλειστικά σε χειρόγραφη μορφή στη Φορολογική Διοίκηση. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται ενημέρωση του Τμήματος ή Γραφείου Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της ΔΟΥ του αποβιώσαντος πριν από την υποβολή της δήλωσης.
7 Οι δηλώσεις με επιφύλαξη υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου και οδηγούνται από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων Διακυβέρνησης (εφεξής ΔΗΛΕΔ) για έλεγχο – εκκαθάριση στην αρμόδια ΔΟΥ.
8 Για την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης ο φορολογούμενος πρέπει να εισέλθει, μέσω του διαδικτύου, στη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή που είναι διαθέσιμη στον λογαριασμό που έχει στο σύστημα ΤΑΧΙSnet, στην ιστοσελίδα της ΔΗΛΕΔ, στην ηλεκτρονική διεύθυνσηwww.gsis.gr. Για την είσοδο στην εφαρμογή απαιτείται η πληκτρολόγηση των κωδικών πρόσβασης.
Εκκαθάριση της δήλωσης και καταβολή φόρου
9 Η ΔΗΛΕΔ θα πραγματοποιήσει την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα υποβληθούν ηλεκτρονικά, θα εκδώσει τα εκκαθαριστικά σημειώματα (τις Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου, με τις οποίες συνιστάται και βεβαιώνεται η οφειλή ή η απαίτηση των φορολογουμένων) και θα τα κοινοποιήσει σ’ αυτούς ηλεκτρονικά, μέσω των λογαριασμών τους στο σύστημα ΤΑΧΙSnet. Οι φορολογούμενοι, θα μπορούν, μέσω του ΤΑXISnet, να εκτυπώνουν τα εκκαθαριστικά, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης που διαθέτουν.
10 Στις περιπτώσεις που θα κριθεί απαραίτητος ο έλεγχος των δικαιολογητικών των αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων που υποβάλλονται ηλεκτρονικά, θα οδηγούνται για έλεγχο και εκκαθάριση στις αρμόδιες ΔΟΥ.
11 Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, εφόσον από την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης προκύψει επιπλέον φόρος προς καταβολή, θα πρέπει να εξοφληθεί είτε εφάπαξ, μέχρι την 29η Ιουλίου, είτε σε τρεις ίσες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη μέχρι την 29η Ιουλίου, η δεύτερη μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου και η τρίτη μέχρι την 30ή Νοεμβρίου. Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προτίθεται να δώσει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να εξοφλήσουν τους φόρους των εκκαθαριστικών σημειωμάτων των φετινών φορολογικών δηλώσεων σε 7 – 9 μηνιαίες δόσεις.
12 Οι φορολογούμενοι που θα πληρώσουν φέτος εφάπαξ τον φόρο εισοδήματος δεν δικαιούνται έκπτωση 2% επί της συνολικής οφειλής.
13 Δεν θα βεβαιώνεται ποσό φόρου εισοδήματος για καταβολή, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει τα 30 ευρώ αθροιστικά λαμβανόμενο για τον φορολογούμενο και τη σύζυγό του. Επίσης, δεν θα επιστρέφεται στο φορολογούμενο ποσό φόρου μικρότερο των 5 ευρώ αθροιστικά λαμβανόμενο για τον φορολογούμενο και τη σύζυγό του.
Περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
14 Στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) του υπόχρεου και της συζύγου ή της ή του συντρόφου του με εξαίρεση τις περιπτώσεις φορολογουμένων που δεν υποχρεούνται σε απόκτηση ΑΜΚΑ.
15 Η αναγραφή του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) είναι υποχρεωτική μόνο για τα εξαρτώμενα μέλη άνω των 18 ετών (που ήταν άνω των 18 ετών την 31η-12-2015).
16 Τα ανήλικα ή ενήλικα τέκνα, καθώς επίσης και τα μέλη της οικογενείας του φορολογούμενου με αναπηρία 67% και άνω θεωρείται ότι βαρύνουν τον φορολογούμενο εφόσον συνοικούν με αυτόν και το ετήσιο φορολογητέο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 3.000 ευρώ ή το ποσό των 6.000 ευρώ αν αυτά παρουσιάζουν αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω.
17 Στη δήλωση πρέπει να αναγραφούν υποχρεωτικά όλα τα εισοδήματα του φορολογούμενου και της συζύγου του, ανεξάρτητα από τον τρόπο φορολόγησής τους. Επίσης πρέπει να αναγραφούν και όλα τα απαλλασσόμενα από τον φόρο εισοδήματα.
Στα ποσά που πρέπει να αναγραφούν υποχρεωτικά στη φετινή δήλωση περιλαμβάνεται και κάθε ποσό κέρδους που έχει προκύψει από μεταβίβαση επιχειρήσεων, καθώς επίσης και κάθε ποσό κέρδους ή ζημιάς που έχει προκύψει από την πώληση των ακόλουθων τίτλων:
α) μετοχών που ανήκουν σε εταιρεία μη εισηγμένη σε χρηματιστηριακή αγορά,
β) μετοχών και άλλων κινητών αξιών εισηγμένων σε χρηματιστηριακή αγορά,
εφόσον ο μεταβιβάζων συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό τουλάχιστον 0,5% και εφόσον οι τίτλοι αυτοί έχουν αποκτηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2009 και εξής.
γ) μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες,
δ) κρατικών ομολόγων και εντόκων γραμματίων ή εταιρικών ομολόγων,
ε) παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων. Ως παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα νοούνται τα συμβόλαια δικαιωμάτων προαίρεσης, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, οι συμβάσεις ανταλλαγής (swaps) και οι προθεσμιακές συμβάσεις (forwards) που σχετίζονται με υποκείμενους τίτλους και ιδίως με κινητές αξίες ή άλλα περιουσιακά στοιχεία, συναλλαγματικές ισοτιμίες, επιτόκια ή αποδόσεις, χρηματοπιστωτικούς δείκτες ή άλλα χρηματοπιστωτικά μεγέθη, εμπορεύματα, ναύλους, πιστωτική διαβάθμιση ή γεγονός, ποσοστά πληθωρισμού ή άλλες επίσημες οικονομικές στατιστικές, κλιματικές μεταβλητές, εκπομπές ρύπων, μεταβολές στην τιμή οποιουδήποτε οικονομικού, φυσικού, περιβαλλοντολογικού, στατιστικού ή άλλου μεγέθους ή γεγονότος (πλην αθλητικών γεγονότων) ή άλλα παράγωγα μέσα.
Για τα αυτοτελώς ή με ειδικό τρόπο φορολογούμενα εισοδήματα πρέπει να αναγραφεί και ο παρακρατηθείς ή αποδοθείς κατά περίπτωση φόρος.
18 Στη δήλωση του τρέχοντος έτους πρέπει επίσης ο κάθε φορολογούμενος να αναγράψει όλα τα χρηματικά ποσά που δαπάνησε μέσα στο 2015 για την ανέγερση οικοδομών, για αγορές ακινήτων, μετοχών εισηγμένων ή μη στο Χρηματιστήριο, ομολόγων και εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου, για σύσταση επιχειρήσεων και για συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εταιρειών. Τα ποσά αυτά θεωρούνται πλέον «τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων» και λαμβάνονται υπόψη από την Εφορία για τον τεκμαρτό προσδιορισμό του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματος.
19 Στο κεντρικό μενού επιλογών που αντικρίζει ο φορολογούμενος μόλις εισέλθει στην ηλεκτρονική εφαρμογή υποβολής της φορολογικής δήλωσης, του παρέχεται η δυνατότητα να ενημερωθεί ηλεκτρονικά για το περιεχόμενο όλων των βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων που έχουν εκδοθεί γι’ αυτόν. Εκεί θα δει τους εργοδότες του ή όποιον άλλον έχει βεβαιώσει πως του κατέβαλε εισόδημα. Τα ποσά των εισοδημάτων αυτών και των φόρων που παρακρατήθηκαν θα έχουν προσυμπληρωθεί στους αντίστοιχους κωδικούς της φορολογικής δήλωσης. Προϋπόθεση βεβαίως για να έχει ο φορολογούμενος μια πλήρη εικόνα των εισοδημάτων του αυτών και να έχουν τα εισοδήματα αυτά προσυμπληρωθεί στη φορολογική του δήλωση είναι να έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά στο σύστημα ΤΑΧΙSnet τα στοιχεία όλων των βεβαιώσεων από όλους τους εργοδότες και τους λοιπούς φορείς που κατέβαλαν τα συγκεκριμένα εισοδήματα. Η προθεσμία για την υποβολή των στοιχείων αυτών έχει λήξει ήδη από τις 15 Φεβρουαρίου.
20 Οι κωδικοί της δήλωσης Ε1 που αφορούν εισόδημα από μισθωτή εργασία ή συντάξεις και την αντίστοιχη παρακράτηση φόρου θα εμφανίζονται στη φορολογική δήλωση σε πορτοκαλί πλαίσιο και θα είναι προσυμπληρωμένοι χωρίς τη δυνατότητα τροποποίησης ή διαγραφής τους από το φορολογούμενο.
Το ίδιο θα συμβεί και με τους κωδικούς που αφορούν παρακράτηση φόρου από επιχειρηματική δραστηριότητα. Οι κωδικοί που θα έχουν προσυμπληρωθεί είναι, συγκεκριμένα, οι εξής:
* 301-302, 303-304, 321-322, 325-326, 309-310, 313-314, 315-316, 333-334, 393-394 του πίνακα 4Α
* 255-256, 257-258 του πίνακα 4Β
* 403-404, 601-602,605-606 του πίνακα 4Γ2
* 619-620, 617-618, 613-614, 335-336 (πίνακας 6)
Η προσυμπλήρωση θα έχει γίνει με βάση τα αρχεία της ΔΗΛΕΔ που προέκυψαν από την επεξεργασία των ηλεκτρονικά υποβληθεισών βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων ή αμοιβών από εργοδότες και φορείς.
21 Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει λάβει έντυπη βεβαίωση αποδοχών ή συντάξεων ή αμοιβών και τα στοιχεία της δεν έχουν προσυμπληρωθεί στη δήλωση, θα πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
α) Να συμπληρώσει όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που πρέπει να δηλώσει (όπως αυτοκίνητα, δαπάνες κ.τ.λ.).
β) Να αποθηκεύσει προσωρινά τη δήλωση Ε1.
γ) Να επικοινωνήσει με τον εργοδότη ή τον φορέα που εξέδωσε τη βεβαίωση, προκειμένου να ενημερωθεί αν αυτός υπέβαλε το αρχείο βεβαιώσεων αποδοχών ή πότε θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ηλεκτρονικής υποβολής της με βάση την ΠΟΛ 1051/19.2.2015.
δ) Εφόσον ο εργοδότης υποβάλλει ηλεκτρονικά τη βεβαίωση και ενημερωθούν τα αρχεία της ΔΗΛΕΔ θα εμφανιστούν προσυμπληρωμένα τα στοιχεία της βεβαίωσης και ο φορολογούμενος θα μπορεί να συνεχίσει την υποβολή της δήλωσης.
ε) Εάν ο εργοδότης δεν υποβάλει τη βεβαίωση αποδοχών ή συντάξεων ή αμοιβών, τότε θα πρέπει να συμπληρώσει τους κωδικούς της δήλωσης που αφορούν εισοδήματα και παρακράτηση φόρου για τα οποία δεν υπάρχει ηλεκτρονική πληροφόρηση (Στην περίπτωση αυτή μπορεί να κληθεί να αποστείλει στη ΔΗΛΕΔ. τις σχετικές βεβαιώσεις).
22 Σε περίπτωση που τα στοιχεία της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων ή αμοιβών είναι διαφορετικά από αυτά που είναι προσυμπληρωμένα, ο φορολογούμενος θα πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
α) Να συμπληρώσει όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που πρέπει να δηλώσει (όπως αυτοκίνητα, δαπάνες κ.τ.λ.).
β) Να κάνει προσωρινή αποθήκευση της δήλωσης Ε1.
γ) Να επικοινωνήσει με τον εργοδότη ή φορέα και σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί ότι έγινε λανθασμένη υποβολή στοιχείων, θα πρέπει ο εργοδότης ή φορέας να υποβάλει ηλεκτρονικά εκ νέου το αρχείο με τα σωστά στοιχεία βεβαίωσης.
δ) Σε διαφορετική περίπτωση, ο φορολογούμενος θα πρέπει να επικοινωνήσει με το Κέντρο Εξυπηρέτησης Συναλλασσομένων μέσω e-mail ή στο τηλέφωνο 15515.
23 Εάν συμπληρωθούν κωδικοί της δήλωσης με ποσά εισοδημάτων και φόρων για τα οποία δεν έχει παρασχεθεί ηλεκτρονική πληροφόρηση στη ΔΗΛΕΔ, οι φορολογούμενοι είναι πιθανό να κληθούν να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις αρμόδιες ΔΟΥ ή στη ΔΗΛΕΔ για έλεγχο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση της δήλωσής τους.
24 Στο ηλεκτρονικό έντυπο της φορολογικής δήλωσης υπάρχουν πεδία διαγραμμισμένα με κίτρινο χρώμα. Πατώντας στα διαγραμμισμένα με κίτρινο χρώμα πεδία είτε εμφανίζονται σε πίνακες ήδη προσυμπληρωμένα στοιχεία τα οποία ο φορολογούμενος καλείται απλά να επιβεβαιώσει, όπως στις περιπτώσεις των κατοικιών ή των αυτοκινήτων που χρησιμοποίησε το 2015 (και είχε συμπεριλάβει και στις προηγούμενες φορολογικές του δηλώσεις) είτε εμφανίζονται πίνακες στους οποίους ο φορολογούμενος πρέπει να συμπληρώσει αναλυτικά τα στοιχεία που του ζητούνται, όπως στις περιπτώσεις των ανήλικων τέκνων που τον βαρύνουν. Με την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης κάθε εμφανιζόμενου πίνακα, ο φορολογούμενος πρέπει να «κλικάρει» στην επιλογή «μεταφορά στη δήλωση», προκειμένου τα στοιχεία που ανέγραψε να μεταφερθούν αυτόματα στους αντίστοιχους κωδικούς της δήλωσης.
25 Για να δηλώσει ο φορολογούμενος τους τόκους που πιστώθηκαν το 2015 στους τραπεζικούς λογαριασμούς του ιδίου και της συζύγου του θα πρέπει να κάνει «κλικ» πάνω στη λέξη «ΕΔΩ» που περιλαμβάνεται στη φράση «Για εμφάνιση τόκων πατήστε ΕΔΩ», στην παράγραφο 3 του υποπίνακα 4Δ1 της φορολογικής δήλωσης. Μόλις «κλικάρει» πάνω στη λέξη αυτή τότε εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή του ένας πληροφοριακός πίνακας στον οποίο αναγράφονται αναλυτικά όλα τα ποσά των τόκων που έχουν πιστωθεί κατά τη διάρκεια του 2015 σε κάθε τραπεζικό λογαριασμό του ιδίου και της συζύγου του. Αναγράφεται επίσης το άθροισμα όλων των ποσών τόκων ξεχωριστά για τον κάθε σύζυγο. Για πρώτη φορά φέτος αναγράφονται και οι τόκοι που αναλογούν σε συνδικαιούχους λογαριασμών. Επιπλέον αναγράφονται και τα ποσά του φόρου 10% που έχουν παρακρατηθεί. Το άθροισμα των τόκων από όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς, όπως αναγράφεται στο συγκεκριμένο πίνακα, πρέπει να μεταφερθεί στον κωδικό 667 για τον σύζυγο και στον κωδικό 668 για τη σύζυγο. Λίγο πιο κάτω, στους κωδικούς 675-676 πρέπει να δηλωθούν τα ποσά του φόρου που έχουν παρακρατηθεί από τους τόκους των καταθέσεων. Στις περιπτώσεις κοινών τραπεζικών λογαριασμών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) υπάρχει υποχρέωση δήλωσης των ποσών των τόκων καταθέσεων που αναλογούν στους πραγματικούς δικαιούχους οι οποίοι καθορίζονται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις. Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ έχει, σε κάθε περίπτωση, τη διακριτική ευχέρεια να κρίνει διαφορετικά.
26 Το καθαρό εισόδημα που αποκτάται από αγροτική δραστηριότητα θεωρείται πλέον ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή ως καθαρό κέρδος, και φορολογείται με συντελεστή 13% από το πρώτο ευρώ. Το εισόδημα από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται, πλέον, με λογιστικό τρόπο (έσοδα μείον έξοδα) ανεξάρτητα από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων ή όχι. Οι μη υπόχρεοι σε έκδοση φορολογικών στοιχείων που έχουν πραγματοποιήσει και λιανικές πωλήσεις αγροτικών προϊόντων, προσθέτουν στα ακαθάριστα έσοδά τους και τις πωλήσεις αυτές που αποδεικνύονται είτε με απλές αποδείξεις είσπραξης, είτε με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.
27 Προκειμένου να δηλωθεί εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα για το φορολογικό έτος 2015 είναι απαραίτητη η συμπλήρωσητου εντύπου Ε3. Το Ε3 πρέπει υποχρεωτικά να υποβληθεί πριν από το Ε1.
28 Το καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα όσων έχουν την ιδιότητα του επιτηδευματία, ανεξάρτητα της τήρησης απλογραφικών ή διπλογραφικών βιβλίων προκύπτει με λογιστικό προσδιορισμό (με τη συμπλήρωση και υποβολή του εντύπου Ε3), ενώ για τους μη επιτηδευματίες φορολογείται εξ ολοκλήρου, καθόσον δεν αναγνωρίζονται δαπάνες.
29 Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή της φορολογικής δήλωσης από επιτηδευματία είναι να συμπληρωθεί και να υποβληθεί πρώτα το έντυπο Ε3.
Εισοδήματα από κεφάλαιο
30 Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013 (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος) τα εισοδήματα από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα και ακίνητη περιουσία, αποτελούν εισόδημα από κεφάλαιο και θα πρέπει να δηλώνονται σε ξεχωριστό πίνακα του έντυπου Ε1, στον Πίνακα 4Δ1. Στον πίνακα αυτό δηλώνονται όχι μόνο τα εισοδήματα αυτής της κατηγορίας που αποκτήθηκαν κατά το φορολογικό έτος 2015, αλλά και ο φόρος που παρακρατήθηκε στην Ελλάδα όπου προβλεπόταν, ή ο φόρος που αυτοαποδόθηκε, ή ο φόρος που παρακρατήθηκε στην αλλοδαπή εφόσον η αλλοδαπή είχε δικαίωμα φορολόγησης.
Στις περιπτώσεις που η Φορολογική Διοίκηση έχει ηλεκτρονική πληροφόρηση γι’ αυτά τα εισοδήματα, όπως για τους τόκους καταθέσεων ημεδαπών τραπεζών, τα μερίσματα εισηγμένων στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, μετοχών κ.λπ., θα εμφανίζεται σχετικό μήνυμα στους φορολογούμενους.
31 Στον Πίνακα 4Δ1 δηλώνονται και τα κέρδη που διανέμουν οι εταιρείες όλων των νομικών μορφών, περιλαμβανομένων και των προσωπικών εταιρειών που τηρούν διπλογραφικά βιβλία. Ομοίως δηλώνονται και οι τόκοι που εισπράττονται, από κάθε αιτία.
Εισόδημα από ακίνητη περιουσία
32 Στον υποπίνακα Δ2 του πίνακα 4 της φορολογικής δήλωσης αναγράφονται τα πάσης φύσεως εισοδήματα από ακίνητα (από εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή από ιδιοχρησιμοποίηση ή δωρεάν παραχώρηση κ.λπ.). Τα πεδία που πρέπει να συμπληρωθούν στους βασικούς κωδικούς 101-108, 111-114, 129-134 και 141-150 του υποπίνακα Δ2 έχουν ροζ χρώμα. Τα ποσά που πρέπει να αναγραφούν στους κωδικούς αυτούς είναι τα πάσης φύσεως εισοδήματα από ακίνητα. Τα συγκεκριμένα ποσά μεταφέρονται και συμπληρώνονται αυτόματα από το σύστημα ΤΑΧΙSnet στους συγκεκριμένους κωδικούς, αμέσως μόλις ο φορολογούμενος ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή του εντύπου Ε2 «αναλυτική κατάσταση για τα μισθώματα ακίνητης περιουσίας», η οποία πρέπει να προηγηθεί της υποβολής της δήλωσης Ε1.
33 Αναγνωρίζεται ποσοστό 5% επί του ακαθάριστου εισοδήματος ως δαπάνες επισκευής συντήρησης ανακαίνισης ή άλλες πάγιες και λειτουργικές δαπάνες όσων ακινήτων αποφέρουν φορολογητέο εισόδημα, ανεξάρτητα από το είδος και τη χρήση αυτών. Σημειώνεται ότι οι δαπάνες για αντιπλημμυρικά έργα και έργα αποξήρανσης (κωδ. 159-160) εκπίπτουν σε ποσοστό 10% επί του ακαθάριστου εισοδήματος από εκμίσθωση, υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση και ιδιόχρηση γαιών. Για την απόδειξη του ποσού της αποζημίωσης που καταβάλλει, βάσει νόμου, ο εκμισθωτής στο μισθωτή (κωδ. 163-164) για τη λύση της μισθωτικής σχέσης ακινήτου, καθώς και του ποσού για τις δαπάνες για αντιπλημμυρικά έργα και έργα αποξήρανσης, τα δικαιολογητικά εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΑΣ όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.
34 Τα ενοίκια που δεν κατάφερε να εισπράξει ο ιδιοκτήτης από τον ενοικιαστή του κατά τη διάρκεια του 2015 μπορεί να τα δηλώσει φέτος σε ξεχωριστό κωδικό και στο έντυπο Ε2 και στο έντυπο Ε1. Συγκεκριμένα, στο Ε2 τα ανείσπρακτα ενοίκια πρέπει να δηλωθούν στην στήλη 16 της πρώτης σελίδας, και στο Ε1 πρέπει να αναγραφούν στους κωδικούς 125-126 του πίνακα 4Δ2 στην 3η σελίδα. Η ξεχωριστή αναγραφή των ποσών αυτών κρίνεται αναγκαία, προκειμένου οι ιδιοκτήτες ακινήτων να μην πληρώσουν φόρο εισοδήματος και γι’ αυτά. Ωστόσο, για να δηλωθούν τα ποσά αυτά φέτος σε ξεχωριστούς κωδικούς και να μη φορολογηθούν θα πρέπει να πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος. Θα πρέπει δηλαδή έως την προθεσμία υποβολής της δήλωσης να έχει εκδοθεί εις βάρος του ενοικιαστή διαταγή πληρωμής ή διαταγή απόδοσης χρήσης μίσθιου ή δικαστική απόφαση αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων ή έχει ασκηθεί εναντίον του μισθωτή αγωγή αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων.
35 Το τεκμαρτό εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι 200 τ.μ. προς τα τέκνα ή τους γονείς του φορολογούμενου ή προς άλλους ανιόντες ή κατιόντες εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγγενείς, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία, δεν υπάγεται σε φόρο.
Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου
Στον υποπίνακα Ε του πίνακα 4 του εντύπου Ε1:
36 Στους κωδικούς 829-830 συμπληρώνεται το κέρδος από την πώληση τίτλων, όταν οι τίτλοι έχουν εκδοθεί από επιχείρηση που εδρεύει στην Ελλάδα, ενώ στους κωδικούς 865-866 συμπληρώνεται το κέρδος από την πώληση τίτλων όταν οι τίτλοι έχουν εκδοθεί από αλλοδαπή επιχείρηση.
37 Στους κωδικούς 867-868 συμπληρώνεται ο φόρος που τυχόν καταβλήθηκε ή παρακρατήθηκε για μεταβίβαση τίτλων στο εξωτερικό, σε χώρα που είχε δικαίωμα φορολόγησης.
38 Στους κωδικούς 871-872 συμπληρώνεται η ζημιά από την πώληση τίτλων, η οποία δύναται να μεταφέρεται για 5 έτη προκειμένου να συμψηφιστεί με κέρδη από την ίδια αιτία.
Πίνακας 6 (Πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία)
39 Στους κωδικούς 657-658 και 659-660 συμπληρώνονται τα εισοδήματα που απαλλάσσονται του φόρου ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο και εμφανίζεται πίνακας στον οποίο αναλύονται ανάλογα με την προέλευσή τους.
40 Στους κωδικούς 781-782 συμπληρώνονται τα ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα και εμφανίζεται ομοίως πίνακας για την ανάλυσή τους.
Πηγή: Market Fair
Όπως ορίζει ο νόμος του 2006, δικαιούχοι δωρεάν νοσοκομειακής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης είναι ανασφάλιστοι που το οικογενειακό ετήσιο εισόδημά τους δεν ξεπερνά το ποσό των 6.000 Ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 20% για τη σύζυγο και για κάθε ανήλικο ή προστατευόμενο παιδί, με την προϋπόθεση βέβαια ότι αυτό το εισόδημα δεν προέρχεται από επαγγελματική δραστηριότητα τέτοια που να του παρέχει τη δυνατότητα ασφάλισης.
«Το καθορισθέν αυτό εισόδημα, αυξάνεται κατά 50% στις περιπτώσεις ατόμων με αναπηρία 67% και άνω. Ως εισόδημα νοείται το φορολογούμενο πραγματικό ή τεκμαρτό και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο», σημειώνεται στην ΚΥΑ. Το βιβλιάριο ανασφαλίστου χορηγείται για ένα έτος.
Σύμφωνα με το νόμο για την έκδοση του συγκεκριμένου βιβλιαρίου απαιτούνται τα παρακάτω γενικά δικαιολογητικά:
1. Αίτηση επί εντύπου που χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία της Ν.Α., στην οποία θα επισυνάπτεται φωτοτυπία ταυτότητας ή διαβατηρίου ή ταυτότητα ανιθαγενούς, δύο (2) φωτογραφίες του μέλους για το οποίο θα εκδοθεί βιβλιάριο και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 στην οποία θα βεβαιώνεται ότι όλα τα στοιχεία που προσκομίζονται είναι αληθή, ότι ο αιτών είναι ανασφάλιστος και δεν δικαιούται ασφάλιση άμεσα ή έμμεσα από άλλο μέλος της οικογένειας και ότι σε περίπτωση που αλλάξει η ασφαλιστική του κατάσταση θα δηλωθεί αμέσως και θα παραδοθεί το βιβλιάριο στην υπηρεσία έκδοσής του. Επιπλέον στην υπεύθυνη δήλωση θα δηλώνεται ότι δεν υπάρχουν εισοδήματα από συντάξεις ή άλλες πηγές του εξωτερικού.
2. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και αποδεικτικό μόνιμης κατοικίας όπου δε απαιτείται απόδειξη (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ), όταν δεν υποβάλλεται φορολογική δήλωση ή υπάρχει νέα εγκατάσταση κ.λπ.
3. Άδεια διαμονής για τους υπηκόους των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το οικείο Αστυνομικό Τμήμα της κατοικίας τους.
Για την κατηγορία 1Α εκτός των γενικών δικαιολογητικών, απαιτείται ακόμη:
− Αντίγραφο εντύπων Ε1, Ε2, Ε9 από την εφορία.
−Αντίγραφο του εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος του προηγούμενου έτους. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν υποχρεούται στη υποβολή φορολογικής δήλωσης, υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, θεωρημένη από την αρμόδια ΔΟΥ.
− Βεβαίωση:
i. Αποδεικτικό πληρωμής Προνοιακού επιδόματος και
ii. Του ΟΓΑ προκειμένου για δικαιούχο που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 2459/1997 (επίδομα τρίτου παιδιού, πολυτεκνικό επίδομα ή σύνταξη ή ισόβια πολυτεκνική σύνταξη).
iii. Για τους ομογενείς, επικυρωμένο αντίγραφο του ειδικού δελτίου ταυτότητας ομογενούς. Για τους ομογενείς, αλλοδαπούς ή πρόσφυγες, γίνεται έλεγχος του διαβατηρίου για την είσοδο και έξοδο από τη χώρα και κρατούνται επικυρωμένα φωτοαντίγραφα στο σχετικό φάκελο.
Οι δικαιούχοι που εφοδιάζονται με βιβλιάριο ανασφαλίστου, εγγράφονται στο Μητρώο Ανασφαλίστων και Οικονομικά Αδυνάτων που τηρείται στην αρμόδια υπηρεσία Υγείας ή Πρόνοιας κάθε Νομαρχίας.
Σύμφωνα με το νόμο ακολουθείται η κάτωθι διαδικασία:
α) Κατάθεση από τον αιτούντα (ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του) των προβλεπόμενων δικαιολογητικών στην αρμόδια υπηρεσία Πρόνοιας ή Υγείας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης του τόπου μόνιμης κατοικίας του
β) Έλεγχος των δικαιολογητικών από την υπηρεσία ως προς την πληρότητα και γνησιότητα.
γ) Διαβίβαση των δικαιολογητικών σε ειδική Επιτροπή Κοινωνικής Αρωγής η οποία συγκροτείται με απόφαση του Νομάρχη κατά Νομ/κή Αυτοδ/ση ή Νομ/κό Διαμέρισμα ή Νομ/κό Τομέα και αποτελείται από έναν υπάλληλο της ΔΟΥ κατηγορίας ΠΕ, έναν υπάλληλο (κατά προτίμηση Κοινωνικό Λειτουργό) της αρμόδιας Δ/νσης Πρόνοιας και έναν υπάλληλο της Δ/νσης Υγείας (κατά προτίμηση ιατρικής ειδικότητας ή παραιατρικού επαγγέλματος) με τους αναπληρωτές τους.
Μετά τη λήξη του χρόνου ισχύος του βιβλιαρίου, η ανανέωσή του γίνεται με την ίδια διαδικασία με την οποία εκδίδεται. Δεν προσκομίζονται εκ νέου δικαιολογητικά που σύμφωνα με την κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας υπάρχουν στο φάκελο του αιτούντα. Άλλωστε η νομοθεσία προβλέπει να τηρείται και ηλεκτρονικός φάκελος με όλα τα δικαιολογητικά και στοιχεία των αιτούντων, στα οποία το Υπουργείο έχει επίσης δυνατότητα άμεσης πρόσβασης.
Στους δικαιούχους βιβλιαρίου δωρεάν ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης παρέχεται:
1. Δωρεάν πλήρης νοσηλεία σε κλίνες Γ’ θέσης.
2. Εξέταση και δωρεάν χορήγηση φαρμάκων (λίστας) στα ιδρύματα που αναφέρονται στην Απόφαση και διενέργεια παρακλινικών ή εργαστηριακών εξετάσεων.
3. Μεταφορά ασθενών με πλωτό ή αεροπορικό μέσο.
Πηγη:news247.gr
Πρόταση-σοκ για μείωση μέχρι και 50% του αφορολόγητο ορίου που θα ισχύει όμως για όλιυς τους φορολογούμενους και όχι μόνο για τους μισθωτούς και συνταξιούχους κατέθεσαν χθές οι θεσμοί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με το οικονομικό επιτελείο.
Σύμφωνα με την πρόταση των δανειστών θα πρέπει να καταργηθεί η έκπτωση φόρου έως 2.100 ευρώ που δίνεται σήμερα, σε μισθωτούς και συνταξιούχους και οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο έως 9.500 ευρώ και να αντικαταστσθεί από ένα ενιαίο αφορολόγητο όριο το οποίο όμως θα είναι χαμηλότερο και θα κινείται στα επίπεδα μεταξύ 5.000 - 8.000 ευρώ.
Το επιχείρημα που χρησιμοποίησαν οι εκπρόσωποι των θεσμών είναι ότι το ισχύον σύστημα της έκπτωσης φόρου 2.100 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο 9.500 ευρώ δίνει κίνητρο απόκρυψης εισοδημάτων προκειμένου να μην χάνεται το αφορολόγητο. Επίσης θεωρούν άδικο ότι για κάποιον που έχει ένα υψηλό εισόδημα, δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ αφορολόγητου ορίου, υποστηρίζοντας ότι αυτό προκαλεί υπέρμετρη επιβάρυνση στα υψηλά εισοδήματα. Επισημαίνεται ότι σήμερα έκπτωση φόρου μέχρι 2.100 ευρώ που μειώνεται για τα εισοδήματα πανω απο 21.000 ευρω αυξάνεται το εισόδημα και καταργείται απο τα 42.000 ευρω και πάνω έχουν μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι και σύμφωνα με την πρόταση των δανειστών αυτοί θα δούν το αφορολόγητο να μειώνεται και ετσι οι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι θα υποστούν επιβάρυνση ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες φορολογούμενων όπως οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις, αγρότες κ.α θα έχουν όφελος αφού σήμερα πληρώνουν φόρο απο το πρώτο ευρώ .Οι δανειστές είχαν ήδη θέσει εδώ και καιρό τη μείωση του αφορολογήτου ορίου στην ελληνική πλευρά βγάζοντας κίτρινη κάρτα στην αύξηση των συντελεστών στα πολύ υψηλά κλιμάκια που εισηγούνταν η κυβέρνηση. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι η ελληνική πλευρά επιφυλάχθηκε να μελετήσει τη πρόταση και να τη διαπραγματευθεί τις επόμενες ημέρες, στο πλαίσιο των συναντήσεων με τους Θεσμούς.
Απο τη μεριά της, η κυβέρνηση έχει βάλει στο τραπέζι των συζητήσεων
- Τη θέσπιση νέων φορολογικών κλιμάκων για μισθωτούς, συνταξιούχους και ελεύθερους επαγγελματίες που ανεβάζουν το φορολογικό βάρος πάνω από τις 30.000 ευρώ.
- Τη θέσπιση νέας κλίμακας φορολόγησης των ενοικίων με επιβαρύνσεις από το πρώτο ευρώ για όσους εισπράττουν ενοίκια.
- Καθιέρωση αφορολόγητου ορίου έως 9.500 ευρώ για τους αγρότες.
- Αλλαγές στην κλίμακα της εισφοράς αλληλεγγύης που θα επιφέρει επιβαρύνσεις πάνω από τις 30.000 ευρώ
Σύμφωνα με υψηλόβαθμο παράγοντα του υπουργείου Οικονομικών προγραμματίστηκε νέα συνάντηση για το Σάββατο.
Πηγή : http://www.imerisia.gr/
Τα ανοιχτά φορολογικά θέματα
Πέντε ανοιχτά φορολογικά θέματα θα τεθούν στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με το κουαρτέτο των Θεσμών. Από αυτά θα εξαρτηθούν και οι φορολογικές επιβαρύνσεις για εκατομμύρια Ελληνες. Πιο συγκεκριμένα:
Φορολογία εισοδήματος: Η φορολογική μεταρρύθμιση που προτείνει η κυβέρνηση προβλέπει την καθιέρωση μιας νέας φορολογικής κλίμακας που θα είναι ίδια για τους μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις αλλά και τους αγρότες, ενώ τα εισοδήματα από ενοίκια ενδεχομένως θα φορολογούνται με ξεχωριστή κλίμακα. Με τις νέες ρυθμίσεις οι έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερους φόρους, ενώ οι φορολογούμενοι με πιο υψηλά εισοδήματα που υπερβαίνουν τις 65.000 ευρώ θα δουν τον ανώτατο φορολογικό συντελεστή να εκτοξεύεται στο 50%. Οι Θεσμοί φέρεται να θέτουν θέμα μείωσης του αφορολογήτου ορίου, ενώ υπάρχουν ενστάσεις για τη μη ενσωμάτωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στη φορολογική κλίμακα.
Ενοίκια: Από τη διαπραγμάτευση θα κριθεί με ποιους συντελεστές θα φορολογηθούν τα ενοίκια που εισέπραξαν οι φορολογούμενοι το 2015. Το Μνημόνιο προβλέπει αύξηση των συντελεστών από το 11% στο 15% για τα πρώτα 12.000 ευρώ εισοδήματος από ενοίκια και από το 33% στο 35% για υψηλότερα ποσά. Η κυβέρνηση προτείνει και έναν νέο συντελεστή 40% - 45%, για όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια πάνω από 40.000 ευρώ.
Αγρότες: Το Μνημόνιο προβλέπει την αύξηση του φορολογικού συντελεστή από 13% στο 20% φέτος και 26% το 2017. Η κυβέρνηση σε συνδυασμό και με την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών προτείνει την καθιέρωση αφορολόγητου ορίου 9.500 ευρώ και φορολόγηση των αγροτικών εισοδημάτων με την ίδια κλίμακα που ισχύει για τους μισθωτούς.
Nομοσχέδιο για την εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων. Οι δανειστές φέρονται, να αντιδρούν στις εκπτώσεις (π.χ. για αγορά ομολόγων ή ακινήτων) φόρου.
Το νομοσχέδιο για την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Η ελληνική πλευρά επιδιώκει να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση εντός του Μαρτίου ή το αργότερο στις αρχές Απριλίου, προκειμένου να αρχίσει η συζήτηση για τη διευθέτηση του χρέους και να σταλεί στις αγορές ένα σαφές μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα.
Πηγή : Ημερησία
Ανατρέπονται τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου για την εφαρμογή ενός νέου φόρου ακινήτων ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ και θα μεταφέρει τα φορολογικά βάρη από τους μικροιδιοκτήτες στους έχοντες πολύ μεγάλη περιουσία.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργός Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδης, ο φόρος ακινήτων που θα κληθούν να πληρώσουν από τον Ιούλιο οι πάνω από 6 εκατ. φορολογούμενοι, θα υπολογιστεί με τις νέες μειωμένες αντικειμενικές αξίες και όχι με ένα νέο σύστημα που θα στηρίζεται στις εμπορικές τιμές και θα προβλέπει ένα μικρό αφορολόγητο όριο, όπως ο ίδιος είχε αναφέρει σε δηλώσεις του.
Οι αντικειμενικές αξίες για τις περιοχές με τιμή ζώνη πάνω από 650 ευρώ/τμ έως 3.900 ευρώ/τμ. μειώθηκαν κατά 4% έως 19%. Η μείωση των αντικειμενικών τιμών οδηγεί αυτομάτως και σε μείωση του φόρου ακινήτων για τις συγκεκριμένες περιοχές. Ωστόσο, με δεδομένο ότι και φέτος θα πρέπει να εξασφαλιστούν έσοδα ύψους 2,65 δισ. ευρώ αναμένονται παρεμβάσεις – αυξήσεις στους συντελεστές υπολογισμού του φόρου που θα επηρεάσουν κυρίως τους φορολογούμενους που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα μεσαίας και υψηλής αξίας.
«Εκτιμώ ότι αυτό τον φόρο δεν θα προλάβουμε να τον βγάλουμε με τις νέες πραγματικές αξίες, θα υπολογιστεί πιθανότατα με τις αντικειμενικές που ισχύουν» υπογράμμισε ο κ. Αλεξιάδης. Δηλαδή θα υπολογιστεί με τις νέες μειωμένες αντικειμενικές αξίες που ισχύουν αναδρομικά από τις 21 Μαίου 2015.
Για να επιτευχθεί όμως ο δημοσιονομικός στόχος και να εξασφαλιστούν και για φέτος έσοδα ύψους 2,65 δισ. ευρώ αναμένονται αλλαγές στους συντελεστές υπολογισμού του φόρου που θα επηρεάσουν κυρίως τους φορολογούμενους που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα μεσαίας και υψηλής αξίας.
Έτσι πολλοί ιδιοκτήτες που είδαν τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων τους να έχουν μειωθεί κατά 4% έως 19% όταν θα έρθει η ώρα του λογαριασμού του φετινού φόρου ακινήτων θα διαπιστώσουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν μεγαλύτερα ποσά φόρου για την ακίνητη περιουσία τους ή στην καλύτερη περίπτωση το ίδιο ποσό που πλήρωσαν και για τον ΕΝΦΙΑ του 2015.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται παρεμβάσεις στους συντελεστές με αυξήσεις στα υψηλά κλιμάκια π.χ. για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ αλλά και αύξηση των συντελεστών του συμπληρωματικού φόρου ή/και μείωση του αφορολόγητου ορίου. Επίσης από μηδενική βάση θα επανεξεταστούν οι απαλλαγές και εκπτώσεις που ισχύουν σήμερα για τον ΕΝΦΙΑ (ημιτελή κτίσματα, ξενοίκιαστα, φορολογούμενοι με πενιχρά εισοδήματα κ.α).
Πηγή:ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Η επιλογή του κατάλληλου συνεργάτη και η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του σε διάφορους τομείς, μπορεί να αποτελέσει το μυστικό μιας επιτυχημένης επαγγελματικής πορείας...Περισσότερα >>
Αγίας Μαρίνας 77
(Δίπλα στα ΚΕΠ Ανθούπολης)
Περιστέρι ΤΚ 121 35
215 215 7944
210 57 39 473
info@globaltax.gr